Skolesundhedstjenesten: Forebyggelse og forældreskab i et klasseperspektiv

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKapitelFormidling

    Abstract

    Dette kapitel handler om, hvordan (skole)sundhedsplejerskers udgangspunkt i folkesundhed bidrager til at genindstifte klasseforskelle i samfundet, til trods for grundliggende intentioner om at ville reducere ulighed i sundhed gennem deres arbejde. Kapitlet indledes med et rids af det forebyggelsesfokus, som meget folkesundhedsarbejde beskæftiger sig med, og med en introduktion til klassebegrebet. Herefter viser kapitlet gennem empiriske eksempler fra et større etnografiske feltarbejde, hvordan sundhed virker som en katalysator for moralske klassedistinktioner med ansvar som akse. Disse moralske klassedistinktioner virker samtidigt på et institutionelt niveau, fordi de er en integreret del af forebyggelsesarbejdets risikovurderinger. Kapitlet diskuterer afslutningsvist, hvordan forebyggelsesopgaven synes umulig at løse med de handlemuligheder, (skole-)sundhedsplejerskerne har.
    OriginalsprogDansk
    TitelFolkesundhed
    Undertitelbag om intentioner og strategier
    RedaktørerStinne Glasdam, Hanne Bess Boelsbjerg
    ForlagGads Forlag
    Kapitel13
    Sider190-205
    Antal sider16
    ISBN (Trykt)9788712056096
    StatusUdgivet - 11 jan. 2019

    Citationsformater