Abstract
Med særlig tanke på nybegyndersupervisanden i psykiatrien indkredses fire væsentlige aspekter i kognitiv terapisupervision, der har betydning for den oplevede omsorg og supervisandens udbytte af supervisionen:
1. Supervisandens præstationsangst og indlæring. 2. Supervisandens selvafsløring og udvikling. 3. Supervisors magt. 4. Ansvaret for patienten. Tilgængelig litteratur gennemgås, og noter gives i en tabel, der anskueliggør feltets vægtning af de fire temaer. Supervisander synes at have mere brug for omsorg end patienter/klienter. I den kliniske hverdag med den beskedne organisation, der er af kognitive supervisorer og supervisionsprocedurer, udgør forholdet mellem supervision
og egnethedsevaluering en særlig vanskelighed.
1. Supervisandens præstationsangst og indlæring. 2. Supervisandens selvafsløring og udvikling. 3. Supervisors magt. 4. Ansvaret for patienten. Tilgængelig litteratur gennemgås, og noter gives i en tabel, der anskueliggør feltets vægtning af de fire temaer. Supervisander synes at have mere brug for omsorg end patienter/klienter. I den kliniske hverdag med den beskedne organisation, der er af kognitive supervisorer og supervisionsprocedurer, udgør forholdet mellem supervision
og egnethedsevaluering en særlig vanskelighed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Sider (fra-til) | 4-16 |
Tidsskrift | Matrix - Nordisk tidsskrift for psykoterapi |
Vol/bind | 31 |
Udgave nummer | 1 |
Status | Udgivet - 2014 |